Reklamační
řád
1. Všeobecná ustanovení
Reklamační řád je nedílnou součástí Všeobecných obchodních podmínek prodávajícího Digital Company, s.r.o., IČ 05573157, se sídlem Pohoří 137, 518
01, Dobruška, vedená u Krajského soudu v Hradci Králové, pod spisovou
značkou 38193, v oddílu C a popisuje postup, jakým způsobem přistupovat
při reklamaci zboží pořízeného od prodávajícího.
Práva
kupujícího z vadného plnění (dále jen “reklamace“) musí být vždy uplatněna v
souladu s tímto reklamačním řádem. Záležitosti tímto reklamační řádem
neupravené se řídí právním řádem České republiky. Prodávající seznámí
kupujícího s tímto reklamačním řádem vhodným způsobem a na žádost kupujícího mu
jej předá v textové podobě. Tento reklamační řád je v souladu se zákonem č.
89/2012 Sb. Občanský zákoník a zákonem č. 634/1992 Sb. o ochraně spotřebitele
ve znění ke dni 1. 1. 2014.
Prodávající neodpovídá za vady v těchto případech:
o - je-li vada
na věci v době převzetí a pro takovou vadu je sjednána sleva z kupní ceny,
o - jde-li o
zboží použité a vada odpovídá míře používání nebo opotřebení, které mělo zboží
při převzetí kupujícím,
o
vada vznikla
na věci opotřebením způsobeným obvyklým užíváním, nebo vyplývá-li to z povahy
věci (např. uplynutím životnosti),
o - je způsobena
kupujícím a vznikla nesprávným užíváním, skladováním, nesprávnou údržbou,
zásahem kupujícího či mechanickým poškozením,
o - vada vznikla v důsledku vnější události mimo vliv prodávajícího.
2. Uplatnění reklamace
Kupující má
právo uplatnit reklamaci u prodávajícího v kterékoliv jeho provozovně, v níž je
přijetí reklamace možné s ohledem na sortiment prodávaného zboží. Prodávající
zabezpečuje přítomnost pracovníka pověřeného přijímat reklamace po celou
provozní dobu. Reklamaci lze rovněž uplatnit u osoby, která je k tomu určena v
potvrzení, které prodávající kupujícímu vydal, na účtence či v záručním listě,
je-li určená osoba v místě prodávajícího nebo v místě kupujícímu bližším.
Kupující je povinen prokázat, že mu náleží právo uplatnit reklamaci, zejména
doložit datum koupě, a to buď předložením prodejního dokladu, potvrzení o
povinnostech prodávajícího z vadného plnění záručního listu, popř. jiným
věrohodným způsobem.
Kupující
není oprávněn uplatnit reklamaci na vadu, která byla vytýkána již v minulosti,
pokud na ni byla poskytnuta přiměřená sleva z kupní ceny.
Pokud by uplatnění práva z vad mělo
spotřebiteli činit značné obtíže, zejména proto, že věc není možné dopravit do
místa uplatnění reklamace běžným způsobem či se jedná o zboží, které je
zamontované či součástí nemovitosti, posoudí prodávající vadu po dohodě s
kupujícím buď na místě, nebo jiným způsobem. Kupující je v takovém případě
povinen poskytnout prodávajícímu potřebnou součinnost.
3. Lhůta pro uplatnění práv
Kupující
může svá práva z vadného plnění uplatnit ve lhůtě 24 měsíců od převzetí zboží.
U použitého zboží lze lhůtu pro uplatnění práv z vadného plnění zkrátit na 12
měsíců, takové zkrácení lhůty vyznačí prodávající v potvrzení o povinnostech z
vadného plnění nebo na prodejním dokladu. Po uplynutí lhůty nelze právo z vad u
prodávajícího uplatnit, ledaže se smluvní strany dohodnou jinak nebo
prodávající či výrobce poskytne zvláštní záruku za jakost nad rámec jeho
zákonných povinností.
Kupující svá
práva z vadného plnění uplatní bez zbytečného odkladu poté, co zjistí, že na
zboží je vada. Prodávající neodpovídá za zvětšení rozsahu poškození, pokud
kupující zboží užívá, ačkoliv o vadě ví. Uplatní-li kupující vůči prodávajícímu
vadu oprávněně, neběží lhůta pro uplatnění práv z vadného plnění po dobu, po
kterou je zboží v opravě a kupující je nemůže užívat.
Kupující
bere na vědomí, že v případě výměny zboží v rámci vyřízení reklamace neběží
nová lhůta pro uplatnění práv z vadného plnění. Lhůta skončí 24 měsíců od
převzetí po koupi reklamovaného zboží.
Lhůtu k uplatnění práv z vad nelze
považovat za stanovení životnosti zboží, ta se liší s ohledem na vlastnosti
výrobku, jeho údržbu a správnost a intenzitu užívání nebo dohodu mezi kupujícím
a prodávajícím.
4. Vyřízení reklamace
Prodávající
je povinen o reklamaci rozhodnout ihned, ve složitějších případech do tří
pracovních dnů. Do této lhůty se nezapočítává doba potřebná k odbornému
posouzení vady. Prodávající je povinen vydat kupujícímu písemné potvrzení, ve
kterém uvede datum a místo uplatnění reklamace, charakteristiku vytýkané vady,
kupujícím požadovaný způsob vyřízení reklamace a způsob jakým bude kupující
informován o jejím vyřízení. Reklamace včetně odstranění vady musí být vyřízena
bez zbytečného odkladu, nejpozději do 30 dnů ode dne uplatnění reklamace, pokud
se prodávající s kupujícím nedohodne na delší lhůtě. Marné uplynutí této lhůty
se považuje za podstatné porušení smlouvy. Způsob vyřízení reklamace a dobu
jejího trvání je prodávající povinen kupujícímu písemně potvrdit. Kupující není
oprávněn bez souhlasu prodávajícího měnit jednou zvolený způsob vyřízení
reklamace vyjma situace, kdy jím zvolený způsob řešení není možno vůbec nebo
včas uskutečnit.
Kupující je povinen převzít si
reklamované zboží do 30 dnů ode dne, kdy měla být reklamace nejpozději
vyřízena, po této době je prodávající oprávněn účtovat si přiměřené skladné či
zboží svépomocně prodat na účet kupujícího. O tomto postupu musí prodávající
kupujícího předem upozornit a poskytnout mu přiměřenou dodatečnou lhůtu k
převzetí zboží.
5. Jakost při převzetí
Prodávající
prohlašuje, že zboží předává kupujícímu v souladu s ustanovením § 2161
občanského zákoníku, tedy:
o - zboží má vlastnosti, které si
kupující s prodávajícím ujednali, a chybí-li ujednání, takové vlastnosti, které
prodávající nebo výrobce popsal nebo které kupující očekával s ohledem na
povahu zboží a na základě reklamy jimi prováděné,
o - zboží se hodí k účelu, který pro
její použití prodávající uvádí nebo ke kterému se věc tohoto druhu obvykle
používá,
o - zboží je věc v odpovídajícím
množství, míře nebo hmotnosti a
o - zboží vyhovuje požadavkům právních
předpisů.
V případě,
že zboží při převzetí kupujícím neodpovídá výše uvedeným požadavkům, má
kupující právo na dodání nového zboží bez vad, pokud to není vzhledem k povaze
věci nepřiměřené. Pokud se vada týká pouze součásti věci, může kupující požadovat
jen výměnu součásti; není-li to možné, může odstoupit od smlouvy a požadovat
vrácení kupní ceny v plné výši. Je-li to však vzhledem k povaze vady neúměrné,
zejména lze-li vadu odstranit bez zbytečného odkladu, má kupující právo na
bezplatné odstranění vady.
Neodstoupí-li
kupující od smlouvy nebo neuplatní-li právo na dodání nového zboží bez vad, na
výměnu jeho součásti nebo na opravu, může požadovat přiměřenou slevu z kupní
ceny. Kupující má právo na přiměřenou slevu i v případě, že mu prodávající
nemůže dodat nové zboží bez vad, vyměnit jeho součást nebo zboží opravit, jakož
i v případě, že prodávající nezjedná nápravu v přiměřené době nebo že by
zjednání nápravy spotřebiteli působilo značné obtíže.
Projeví-li se vada v průběhu šesti
měsíců od převzetí, má se za to, že věc byla vadná již při převzetí.
6. Odpovědnost prodávajícího za vadu, která je podstatným
a nepodstatným porušením smlouvy
Odpovědnost
prodávajícího za vady, které jsou podstatným nebo nepodstatným porušením
smlouvy, se použije na vady zboží vzniklé v době 24 měsíců od převzetí, a to
pro vady, u kterých se neuplatní odpovědnost za jakost při převzetí podle čl.
5. Vada je považována za podstatné porušení smlouvy v případě, kdy by kupující
smlouvu neuzavřel v případě, že by vadu při uzavírání smlouvy předvídal, v
ostatních případech se jedná o vadu, která není podstatným porušením smlouvy.
Je-li vada
podstatným porušením smlouvy, má kupující dle své volby právo na dodání nové
věci, opravu, přiměřenou slevu nebo na odstoupení od smlouvy (s právem na
vrácení kupní ceny v plné výši). Je-li vada nepodstatným porušením smlouvy, má
kupující právo na odstranění vady nebo přiměřenou slevu.
Právo na dodání nové bezvadné věci,
výměnu součásti, slevu z ceny nebo odstoupení od smlouvy má kupující bez ohledu
na charakter vady, pokud nemůže věc řádně užívat pro opakovaný výskyt vady po
opravě nebo pro větší počet vad.
7. Náklady reklamace a řešení sporů
Je-li
reklamace uznána za oprávněnou, má kupující právo na úhradu účelně vynaložených
nákladů spojených s uplatněním svého práva.
V případě,
že prodávající reklamaci zamítne jako neoprávněnou, může se kupující, nebo po
dohodě s prodávajícím obě strany, obrátit na soudního znalce z oboru a vyžádat
si zpracování nezávislého odborného posouzení vady.
Nedojde-li k dohodě mezi kupujícím a
prodávajícím, může se kupující obrátit na příslušný soud.
8. Smluvní záruka za jakost
Poskytl-li prodávající nad rámec
svých zákonných povinností záruku za jakost, její uplatnění se řídí tímto
reklamačním řádem, pokud potvrzení o povinnostech prodávajícího z vadného
plnění (záruční list) nebo smlouva nestanoví něco jiného.
9. Stav zboží pro příjem do reklamace
o
Zboží
zasílejte k reklamaci včetně kompletního příslušenství, jako jsou například
odnímatelné kabely od zdrojů, nabíječky od mobilních zařízení, USB kabely od
rámečků a další.
o
Pokud je
zboží označeno sériovým číslem (S/N), musí být toto číslo čitelné a nepoškozené.
o
Zboží
zaslané k reklamaci musí být čisté, nadměrné znečištění může být důvodem k jeho
nepřijetí!
10. Závěrečná ustanovení
Tento reklamační řád je
platný od 1. 1. 2014 a ruší platnost předchozích reklamačních řádů. Reklamační
řád je vždy k dispozici na webových stránkách prodávajícího.